maandag 25 mei 2015

zoom 36 Oekraïnse bloemen

minder makkelijk


De moeilijkheid bij deze bloemen zit hem niet zozeer in het borduren, maar in het uitrekenen! :-)

Je begint met het borduren van een cordonrand van minstens 4 draden hoog over de hele breedte van je zoom, en dan tel je 2 + 12 + 2, dus 16 draden naar beneden en daar borduur je nog een cordonrand.
Trek dan boven en onder de eerste 2 horizontale draden uit, knip ook verticale draden weg, volg de uitleg hieronder.

Zoals je op de foto kunt zien is elk bloemetje 4 x 3 draden hoog en breed. In het ideale geval knip je boven en onder, èn tussen elk bloemetje twee draden weg. Komt dit niet uit, dan moet je sjoemelen. Bedenk dat je aan beide uiteinden in elk geval minimaal 2 verticale draden weghaalt. Bij mij kwam het niet uit en dan kun je soms de draden die je meer of minder moet hebben 'verstoppen' in de weggeknipte draden: dan knip je bijvoorbeeld niet overal 2 draden weg, maar afwisselend 2 en dan 3. Ik heb zelf de laatste twee verticale draden gewoon laten staan en onbewerkt gelaten, ik kan namelijk niet tellen en niet rekenen ;-P


Tineke Tinbergen, onder meer docente kadercursus Vrouwen van Nu Oekraïns borduren, herkende deze zoom als een van oorsprong Oekraïnse zoom, maar hij komt ook voor in Italiaans open naaiwerk. 

Ach ja, van iets leuks willen we allemaal wel dat we het als eerste bedachten, zo zijn pannenkoeken ècht Hollands, maar zeggen de Hongaren dat de Palatschinken echt door hen zijn uitgevonden en weten de Fransen zéker dat de crêpes een Frans gerecht zijn..
Ik houd het op Oekraïns, al was het alleen maar dat het voordoe filmpje ook Cyrilisch schrift heeft. Ik hoef niets meer uit te leggen, je kunt 17 minuten lang  zien hoe het wordt gedaan! En desnoods speel je de film opnieuw af..

2 opmerkingen:

  1. Zeer mooie open zoomsteken Waddinxveen maar niet zo ver, ik zou wel komen.M.H

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe ver is ver weg? Ik ga naar het buitenland voor heel bijzondere borduur gebeurtenissen :-)

    BeantwoordenVerwijderen